Miejsce naszych sąsiedzkich dyskusji
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
Wszystkich nas łączy wspólna sprawa.
Staliśmy się właścicielami nieruchomości (dokładnie - lokalu mieszkalnego o określonym numerze lokalu (od A do N)) przy ulicy Zdrowej 9.
W mniemaniu prawa nasze szeregi nie są poszczególnymi domami wolnostojącymi. Jesteśmy mieszkańcami lokali, czyli tak, jakbyśmy mieszkali w bloku (tylko, że poziomym ). Teren otaczający nasze lokale należy do wspólnoty i to ona będzie nim w przyszłości zarządzała.
Zwykle w pierwszej umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokalu zawartej pomiędzy deweloperem i pierwszym nabywcą lokalu w nieruchomości umieszczany jest zapis o określeniu sposobu zarządu, często też wskazywana jest osoba zarządcy. Nasz deweloper takiego zarządcy nie wskazał, ale ustanowił wpis dot. powstania wspólnoty po przeniesieniu prawa własności we wszystkich lokalach.
W momencie, kiedy ostatni z nas podpisał dokument dot. przeniesienia własności lokalu z dewelopera na siebie, wspólnota powstała z mocy prawa automatycznie. Analogicznie członkami tejże wspólnoty mieszkaniowej zostają wszyscy właściciele mieszkań w danym budynku.
Aktualnie nasza wspólnota prawnie istnieje, ale musimy ją sformalizować :
1. Przede wszystkim trzeba zwołać pierwsze zebranie właścicieli i wybrać zarząd oraz pełnomocnika wspólnoty
>Na pierwszym zebraniu właściciele, powinni również podjąć pierwsze niezbędne uchwały dotyczące statutu wspólnoty, wyboru sposobu prowadzenia ewidencji kosztów zarządu oraz wysokości miesięcznych zaliczek na pokrycie tych kosztów.
2. Wybrany zarząd powinien też podjąć pierwsze niezbędne działania, a więc zgłosić się do urzędu statystycznego o nadanie numeru REGON
3. Zarząd powinien założyć też wspólnocie mieszkaniowej konto bankowe gdyż wspólnota jest zobowiązana rozliczać się przez rachunek bankowy, a do tego potrzebny jest REGON.
4. Zarząd wspólnoty powinien też zgłosić się do urzędu skarbowego o nadanie numeru NIP.
5. Zarząd wspólnoty mieszkaniowej ma też obowiązek zawrzeć w imieniu wspólnoty mieszkaniowej umowy, które umożliwiają bieżące funkcjonowanie nieruchomości, a więc np o dostawę energii elektrycznej do lamp przy naszym parkingu
Do kiedy musimy sformalizować wspólnotę?
Jak wynika z przepisów ustawy o własności lokali zwołanie rocznego zebrania to niezbędne minimum. Pierwszy kwartał roku kończy się z dniem 31 marca i do tego dnia powinno być zwołane zebranie. Skoro wspólnota mieszkaniowa powstaje z mocy prawa z chwilą wyodrębnienia pierwszego lokalu w nieruchomości to zwołanie pierwszego zebrania powinno nastąpić nie później niż do końca marca roku następnego po tej czynności.
Czy to wszystko jest konieczne?
Tak, ponieważ musimy zarządzać terenem wokół naszej wspólnej nieruchomości. Musimy podpisać umowę z Energą, byśmy mieli oświetlenie oraz zajmować się chociażby koszeniem trawy przy płocie granicznym działki.
Offline
Cześć, bardzo się cieszę, że powstało to forum - dziękuję za inicjatywę Przyznam, że jestem laikiem w kwestii budowania wspólnoty mieszkaniowej, niemniej jednak wyrażam wolę wsparcia i współpracy w tym temacie Mimo COVID19 sądzę, że moglibyśmy się spotkać na parkingu, oczywiście zachowując odpowiednią odległość od siebie. Wtedy wybralibysmy wspomiany zarząd, etc.
Do agendy spotkania dodalabym temat fotowoltaiki. Pozostale tematy (ogrodki, lampy, śmietniki) też są nurtujące. Aby skrócić ścieżkę komunikacji podaję swoj numer tel. - 513 959 234, Lucyna, 9L
Offline
Cześć Lucyna
Mieliśmy spore obawy, jak przyjmiecie taki pomysł z forum, ale skoro się podoba, to super!
Jak najbardziej, masz rację - i tak powinniśmy się wszyscy spotkać. Po to też zorganizowaliśmy to forum, żeby sobie to na spokojnie ustalić. My również jesteśmy laikami, ale razem sobie na pewno poradzimy
Proponuję najbliższą sobotę - godziny popołudniowe, np. 16:00 w miejscu trzech ogólnych miejsc parkingowych
Napiszcie proszę, czy Wam odpowiada - jeśli macie inne propozycje, to piszcie śmiało. Jak macie pomysły na tematy, które warto poruszyć w trakcie spotkania, by w miarę zorganizować jego przebieg, to piszcie również.
Offline
Termin i miejsce ok.
Offline
Witam
Do zobaczenia o 16 jutro
Offline
Bedziemy, do zobaczenia
Offline
Wrzucam też tutaj:
Wnioski z pierwszego spotkania Wspólnoty
Aktualizacja: godzinę temu
Drodzy Sąsiedzi,
W tym miejscu podsumujemy to, co ustaliliśmy na zebraniu:
1. Szukamy firmy zajmującej się Zarządzaniem Wspólnotą - najlepiej z polecenia.
To w jej ręce oddamy kwestie porządkowe i formalne (swoje propozycje można wpisywać na forum). Firma ta zajmie się w naszym imieniu również aspektami urzędowymi.
2. Ogrodzenie ogródków od strony tarasu wykonujemy do końca, biorąc pod uwagę "drogę techniczną", jednakże musimy pamiętać o tym, by w razie konieczności, udostępnić przejazd do studzienki, a więc ostatnie przęsło musi mieć możliwość demontażu. Temat ten prowadzony będzie oddzielnie od powstania wspólnoty, by jak najszybciej rozpocząć prace nad ogrodzeniem. Musimy zorganizować to po prostu w formie "zrzutki".
3. Czekamy na wycenę:
> ogrodzenia posesji wraz z dwoma bramami,
> ogrodzenia ogródków,
> wykonanie drenażu w ogródkach.
Nasz sąsiad z 9E zobowiązał się do uzyskania takiej wyceny od zaufanej firmy, z którą współpracuje od lat.
4. Tworzymy grupę w komunikatorze Whatsapp - to umożliwi nam szybszą formę kontaktu w różnych sprawach. Jeżeli ktoś jeszcze zechce dołączyć - proszę o kontakt na maila: zdrowa9.juszkowo@gmail.com
5. Wiem, że pojawiły się problemy z rejestracją na Forum - niektórzy napisali maila, także już działam, żeby umożliwić wszystkim rejestrację i dodawanie opinii. (dziękuję za sygnał!)
6. W poniedziałek Adam z 9N wykona telefon do dewelopera w sprawie poprawienia wystającej studzienki w naszej wspólnej "drodze technicznej". Jest to kwestia dotycząca nas wszystkich, by studzienka była wykonana prawidłowa. Prośba więc do wszystkich o wykonanie kontaktu do dewelopera z tą samą prośbą o naprawienie studzienki. Adam poprosi również dewelopera o przekazanie nam planów osiedla, które są niezbędne do prowadzenia dalszych prac.
7. Temat śmietników oraz oświetlenia pozostaje otwarty i będziemy go kontynuować, kiedy dopełnimy wszystkie kwestie formalne dot. wspólnoty.
Dziękuję wszystkim za spotkanie! Bardzo miło było Was poznać!
Kasia z 9D
Dodatkowo, jeśli znajdziecie firmy Zarządzające, to piszcie proszę swoje propozycje poniżej.
Ja znalazłam coś takiego:
Offline
My mielismy w poprzednim miejscu zamieszkania(a wrecz nadal mamy bo nadal sie jeszcze nie wyprowadzilismy) firme zarzadzajaca osiedle Emol.com.pl nie mam żadnych zarzutów.
Offline
Cześć,
pisałam na whats app, że umieszczę tutaj ofertę z Admikor. Oto ona:
Wspólnota zleca Administratorowi, a Administrator przyjmuje do wykonania wszelkie czynności niezbędne do prawidłowego i zgodnego z prawem funkcjonowania Wspólnoty,
a w szczególności:
1. Przejęcie nieruchomości, potwierdzone protokołem przekazania, wraz z jej dokumentacją (prawną, finansową, eksploatacyjna, techniczną w tym: budowlaną, powykonawczą i książką obiektu budowlanego);
2. Przechowywanie wszelkiej dokumentacji nieruchomości (prawnej, finansowej, eksploatacyjnej, technicznej w tym: projektowej, budowlanej, powykonawczej oraz książki obiektu budowlanego);
3. Bieżące prowadzenie książki obiektu budowlanego;
4. Organizowanie i nadzór utrzymania w należytym stanie, porządku i czystości pomieszczeń budynku służących do wspólnego użytku mieszkańców i użytkowników oraz terenów zewnętrznych;
5. Zapewnienie odpowiedniego zakresu usług porządkowych zgodnych z ustaleniami z WSPÓLNOTĄ, pozwalającą na utrzymanie nieruchomości w należytym stanie technicznym i estetycznym;
6. Dokonywania kontroli technicznych budynku i znajdujących się w nim instalacji zgodnie z przepisami prawa;
7. Zabezpieczenie bieżących napraw i konserwacji budynku, w szczególności pomieszczeń wspólnych, instalacji i urządzeń umożliwiających właścicielom lokali korzystanie z energii elektrycznej, wody i gazu.
8. Stały nadzór i kontrola nad wykonywaniem zleconych prac remontowych i przeglądów technicznych;
9. Zapewnienie usuwania awarii wraz z jej skutkami oraz kontrola ich wykonawstwa;
10. Zawierania w imieniu WSPÓLNOTY i nadzór nad realizowaniem umów o dostawę energii elektrycznej, gazu, zimnej wody i odbioru ścieków kanalizacyjnych, wywozu śmieci i innych zanieczyszczeń, obsługę konserwatorską nieruchomości oraz do kontroli prawidłowego wykonywania warunków umownych;
11. Reprezentacja i prowadzenie korespondencji w imieniu WSPÓLNOTY z właścicielami oraz najemcami lokali mieszkalnych i użytkowych oraz innymi podmiotami;
12. Ubezpieczenia nieruchomości wg kryterium najkorzystniejszej oferty dla WSPÓLNOTY,
13. Reprezentowanie WSPÓLNOTY na zewnątrz, w tym w Urzędzie Skarbowym, Urzędzie Statystycznym i innych urzędach;
14. Bieżąca kontrola rachunku bankowego WSPÓLNOTY;
15. Dokonywania terminowych płatności i rozliczeń WSPÓLNOTY poprzez rachunek bankowy;
16. Bieżąca kontrola użytkowania nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem;
17. Prowadzenie i aktualizacja dokumentacji nieruchomości: technicznej, finansowej, prawnej, eksploatacyjnej, w tym aktualnego wykazu właścicieli oraz ilości osób zamieszkujących w lokalach;
18. Prowadzenia dla nieruchomości ewidencji kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z wszelkich innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej, w sposób umożliwiający ustalenie wielkości przychodów tj. należnych opłat od właścicieli lokali na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz innych przychodów, wielkość kosztów zarządu nieruchomością wspólną a w szczególności: wydatków na bieżącą eksploatację, wydatków na remonty i konserwację, opłat za dostawy energii elektrycznej, wody itp. mediów, opłat za utrzymanie czystości, wydatków z tytułu ubezpieczeń, a także stanu rozrachunków (należności i zobowiązań) wg poszczególnych dłużników lub wierzycieli i o takim stopniu szczegółowości danych, aby istniała możliwość skutecznego dochodzenia należnych WSPÓLNOCIE wpływów, oraz ustalenia aktualnego stanu środków pieniężnych;
19. Lokowanie środków pieniężnych Funduszu Remontowego na bezpiecznych, atrakcyjnych lokatach terminowych, w porozumieniu z Zarządem;
20. Naliczania i doręczenie wymiarów opłat dla poszczególnych właścicieli, w rozbiciu na koszty zarządu nieruchomością wspólną, świadczenia oraz składek na Fundusz Remontowy;
21. Przygotowywanie, na każdorazowy wniosek Zarządu, nie częściej niż raz na kwartał, informacji o poniesionych kosztach zarządu nieruchomością wspólną i przychodach WSPÓLNOTY;
22. Egzekwowanie od właścicieli, płatnych na konto WSPÓLNOTY, miesięcznych opłat z tytułu zaliczek na poczet zarządu nieruchomości wspólną, świadczeń indywidualnych i Fundusz Remontowy;
23. Windykację należności z tytułu pożytków i innych przychodów z nieruchomości, bez sądowego ich dochodzenia;
24. Opracowanie, regulaminów, uchwał, petycji, oświadczeń i innych formalnych dokumentów oraz aktów normatywnych WSPÓLNOTY regulujących jej działalność wg zaleceń Zarządu;
25. Opracowanie rocznych planów gospodarczych będących podstawą naliczeń zaliczek na utrzymanie nieruchomości wspólnej;
26. Składania Zarządowi/Członkom WSPÓLNOTY rocznych raportów i sprawozdań finansowych dotyczących zarządzanej nieruchomości, w terminie do końca pierwszego kwartału roku następnego, którego dotyczą;
27. Obsługa i opracowanie dokumentacji, zebrań WSPÓLNOTY, w tym rocznego zebrania zwoływanego w pierwszym kwartale roku kalendarzowego, a także zebrań zwołanych na wniosek właścicieli lokali dysponujących, co najmniej 1/10 udziałów w nieruchomości wspólnej;
28. Prawidłowe zawiadamianie właścicieli lokali o zebraniach WSPÓLNOTY, z zachowaniem terminów oraz wskazaniem treści zamierzonych zmian we wzajemnych prawach i obowiązkach właścicieli;
29. Przygotowanie i prezentacja analiz wykonania założeń rocznego planu wpływów i wydatków utrzymania nieruchomości wspólnej z wskazaniem głównych generatorów kosztów;
30. Wydawania poświadczeń w zakresie zobowiązań finansowych związanych z własnością lokali dotyczących dodatków mieszkaniowych lub pomocy społecznej.
Administrator ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą w stosunku do Wspólnoty za szkody powstałe w wyniku własnych działań lub zaniechań oraz za działania i zaniechania osób, którym Administrator powierzył wykonanie zlecenia, jak za działania własne.
Administrator oświadcza, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej (OC) za szkody, jakie mogą powstać w związku z wykonywaniem czynności zarządu nieruchomością wspólną.
Pozdrawiam Rafał Kopczyński tel. 601461667
Offline
Strony: 1
[ Wygenerowano w 0.025 sekund, wykonano 8 zapytań - Pamięć użyta: 747.11 kB (Maksimum: 877.66 kB) ]